معرفی قابلیت‌های جدید هوش مصنوعی انویدیا استفاده معلولان از خدمات دانش‌بنیان توان‌بخشی آسان‌تر می‌شود کنسول دستی ROG Ally X ایسوس رونمایی شد + قیمت و مشخصات سلب امتیاز سیم‌کارت به علت بدهی ممنوع شد آپدیت تازه تلگرام منتشر شد + ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید آیفون 5s به فهرست گوشی‌های منسوخ‌ اپل اضافه شد آیا سایت سازمان حج و زیارت هک شده است؟ + جزئیات انتصاب علی حکیم‌ جوادی به ریاست سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور زمان عرضه هدست اپل ویژن پرو در خارج از آمریکا مشخص شد جزئیاتی جدید از ویژگی‌های هوش مصنوعی آیفون اولین ماهواره چوبی جهان در ژاپن رونمایی شد آیا واردات آیفون ۱۳ ممنوع شده است؟ (۱۰ خرداد ۱۴۰۳) از امروز می‌توانید قابلیت‌های پولی ChatGPT را رایگان استفاده کنید صحت اسناد مربوط به اسرار موتور جستجوی گوگل تأیید شد سامسونگ چند ویژگی مبتنی بر هوش مصنوعی را با به‌روزرسانی Wear OS 5 به گلکسی واچ می‌آورد دلایل اخراج سم آلتمن از OpenAI بعد از یک سال مشخص شد بیش از ۷۵ بازی بدون نیاز به نصب در یوتیوب + روش دسترسی به بازی‌ها یک ایرانی اسناد محرمانه گوگل را فاش کرد | رتبه‌بندی سایت‌ها چگونه انجام می‌شود؟ یک شرکت چینی می‌خواهد با پرتاب ۱۰ هزار ماهواره رقیب استارلینک شود بازی Call of Duty: Black Ops 6 در گیم پس هم عرضه خواهد شد + تریلر OpenAI آموزش مدل جدید هوش مصنوعی خود را آغاز کرده است
سرخط خبرها

قارچی که قرار است در آینده جایگزین پلاستیک شود + عکس

  • کد خبر: ۱۵۱۷۷۱
  • ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰
قارچی که قرار است در آینده جایگزین پلاستیک شود + عکس
دانشمندان کشف کرده‌اند که نوعی قارچ با نام علمی Fomes fomentarius دارای خواص شگفت‌انگیزی است و می‌توان از آن در آینده به عنوان یک جایگزین طبیعی و تجزیه‌پذیر برای پلاستیک و مواد دیگر استفاده کرد.

به گزارش شهرآرانیوز - قارچ چوب‌خوار در طول تاریخ برای کاهش جرقه در هنگام آتش سوزی استفاده می‌شده است و همچنین در لباس‌ها و به‌عنوان دارو نیز کاربرد دارد. اکنون طبق مطالعات جدیدی گفته شده که با یک روش جدید که میسیلیوم آن را کنار یکدیگر قرار می‌دهد، از این قارچ می‌توان به عنوان یک جایگزین زیست تخریب پذیر برای پلاستیک‌ها استفاده کرد.

میسلیوم که از رشته‌های نازکی به نام هیف تشکیل شده است، شبکه‌های ریشه مانندی هستند که در خاک یا مواد پوسیده پخش می‌شوند. تیمی از دانشمندان فنلاند، هلند و آلمان می‌گویند که در قارچ Fomes fomentarius این شبکه می‌تواند به سه لایه مجزا تقسیم شود.

محققان در مقاله منتشر شده خود می‌نویسند:

«میسلیوم جزء اصلی تمام لایه‌ها است. با این حال، در هر لایه، میسلیوم یک ریزساختار بسیار متمایز با جهت گیری ترجیحی منحصر‌به‌فرد، نسبت ابعاد، تراکم و طول شاخه را نشان می‌دهد.»

آن‌ها با استفاده از نمونه‌های جمع‌آوری‌شده در فنلاند، ترکیب ساختاری و شیمیایی بدنه مربوط به میوه‌دهی F. fomentarius را بررسی کردند. به گفته آن‌ها بخش‌هایی از قارچ با وجود وزن کمتر، به‌اندازه یک تخته چند لایه (نئوپان)، کاج و چرم قدرتمند بودند. آن‌ها با تحقیق بیشتر متوجه شدند که لوله‌های توخالی که بخش عمده‌ای از روند میوه‌دهی قارچ را تشکیل می‌دهند، می‌توانند در برابر فشار و نیرو غیرقابل انتظاری مقاومت کنند و دچار دررفتگی یا تغییر شکل عمده نمی‌شوند.

قارچی که قرار است در آینده جایگزین پلاستیک شود

نکته قابل توجه در مورد این قارچ این است که از سه لایه با خواص متمایز تشکیل شده که هر کدام می‌توانند به روش‌های مختلفی مفید باشند. به عنوان مثال، یک پوسته بیرونی بسیار سخت وجود دارد که می‌تواند برای افزایش مقاومت شیشه‌های جلو خودرو‌ها استفاده شود. لایه میانی آن روی پوست احساس خوبی ایجاد می‌کند و می‌تواند چرم را شبیه‌سازی کند. لایه داخلی سوم شبیه چوب است.

پژمان محمدی، یکی از نویسندگان مقاله و دانشمند ارشد مرکز تحقیقات فنی VTT فنلاند می‌گوید:

«ما واقعاً از این ساختار شگفت زده شدیم، زیرا اگر یک زیست شناس باشید، بلافاصله متوجه خواهید شد که وقتی چیزی زیبا شروع به شکل گیری می‌کند، طبیعت به دلیل زیبا بودن این کار را انجام نمی‌دهد، بلکه باید عملکردی در آنجا وجود داشته باشد.»

قارچ F. fomentarius در حال حاضر نقش مهمی در طبیعت ایفا می‌کند، زیرا به درختان مرده می‌چسبد و مواد مغذی مهمی را آزاد می‌کند که در غیر این صورت در پوست باقی می‌ماند. اکنون می‌تواند حتی در زمینه علم مواد بیشتر مفید باشد.

منبع: دیجیاتو

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->